Hoe
vaak heb jij wel niet gehoord dat je met
een rig met velcro*- covers
niet kan freeflyen?
Meestal wordt er dan aan toegevoegd “dat
is een levensgevaarlijk rig”...
Elke keer als ik
iemand dat hoor zeggen moet ik even tot
10 tellen, daarna tot 50 en
vervolgens moet ik met een biertje mijn
hoofdpijn wegspoelen ;)
Laat
me –voordat ik je uitleg waarom ik moeite
heb met deze
ongefundeerde uitspraken- eerst eens iets
over de voorgeschiedenis
van de techniek van de diverse
sluitflappen op rigs vertellen.
Waarom
zijn de ontwerpers en fabrikanten van
harnas/container systemen*
(kortweg “rigs” of “setjes” genoemd)
overgegaan van velcro
sluitingen naar tucktabs en vervolgens van
tucktabs naar magnetic
keepers?
VELCRO
De
allereerste rigs werden gesloten met
drukkers of haakjes en ogen,
maar toen eind jaren 50 het klittenband
ontdekt was en voor steeds
meer doeleinden werd aangewend, is men
ook in de parachute industrie
bij de productie van rigs steeds meer
velcro gaan gebruiken. Eind
80-er begin 90-er jaren van de vorige
eeuw konden steeds meer
dropzones zich een turbine vliegtuig
veroorloven. Hoe sneller de
vliegtuigen, hoe meer sprongen mensen
kunnen maken per dag, per
weekend en dus ook tussen twee keuringen
in. Met het verhogen van het
aantal sprongen tussen de twee
inspectie-en-repack-cycli nam de
slijtage van het materiaal toe.
Dit
veranderde gedrag en intensievere
gebruik stelde hogere eisen aan het
materiaal. En dan gaat men op zoek naar
vernieuwing c.q.verbetering.
Velcro
staat bekend om het vermogen om
onderdelen zoals riser-covers en
sluitflappen bij elkaar te houden.
Velcro behoudt haar goede “plak”
conditie ongeveer 100-150 sprongen.
Daarna holt de kwaliteit die je
nodig hebt, hard achteruit en is het
al snel niet meer goed genoeg om
er veilig mee te vliegen.
Met
de snellere vliegtuigen waren
springers in staat om veel meer dan
100
sprongen tussen de repacks te maken.
In die tussentijd werd meestal
het versleten velcro ook niet
vervangen. Met alle gevolgen plus
“indianen” verhalen van dien.
VELCRO
NADELEN
Velcro
heeft overigens meer nadelen: het
beschadigt makkelijk alle zachte
materialen waar het mee in aanraking
komt zoals de risers van de main
en de reserve, en het stretch
gedeelte van je jumpsuit. Het heeft
de
neiging om haar, vuil en stof te
verzamelen. En Velcro werkt ook niet
goed meer als het nat of koud is.
TUCKTABS
Al
met al reden genoeg voor
fabrikanten om naar mogelijke
alternatieven
te zoeken. Zo werden de tucktabs
geboren. Bij tucktabs wordt
gebruik
gemaakt van extra stof met een
versteviging ertussen en die extra
stof moet ergens tussen gestopt
worden. De tucktabs op de
risercovers
en de sluiting van de containers
ondervangen de meest voorkomende
klittenband problemen: er is geen
onderhoud nodig (tenzij ze
breken).
Ze beschadigen de risers en de
kleding niet en het maakt niet uit
of
je in Siberië tijdens de winter of
in Suriname in de vochtige zomer
springt: zij blijven hun werking
houden.
Wat
aardig is om te weten is dat
toen de eerste freefly sprongen
gemaakt
werden dat de mensen toen
sprongen met rigs met velcro op
alle
sluitflappen. Er was toen gewoon
niets anders. Kijk maar eens
goed
naar oude foto’s van 3D RW*
sprongen, die staan vol met
“velcro-rigs”.
In
de jaren 90 toen skysurfing
trendy werd, zochten springers
opnieuw de
grenzen met rigs met
klittenband. Valery Rozov werd
meervoudig
wereldkampioen skysurf met een
racer met klittenband
risercovers, en
verrassend genoeg, heeft hij dat
overleefd.
DE
MYTHE IS GEBOREN
Dus
waar komt deze mythe dan
vandaan? Ik denk dat het begon
met de
(dikwijls gesponsorde)
skydivers die met
“tucktab-rigs” sprongen
en gewoon niet beter wisten.
Het is in de praktijk ook
makkelijker om
de nieuwe tucktab rigs te
promoten door alle rigs met
velcro te
bannen, dan om al die rigs te
controleren op de “versheid”
van
het velcro.
En
niemand zit te wachten op
horror stories over
risercovers die
opengaan en stuurtoggles die
in vrijeval loskomen. Ook al
ligt de
oorzaak niet bij het materiaal
maar bij het slechte
onderhoud.
TUCKTAB
NADELEN
Jammer
is
wel dat niet elk
tucktab-ontwerp goed
functioneert. Eigenlijk zijn
tucktabs gevoeliger voor
productie-fouten dan de
velcro-constructies.
In de de afgelopen jaren
hebben we in meerdere
situaties gezien dat
bij een nieuw zogenaamd
“FreeFly vriendelijk” rig de
risercovers
open gingen. En toch mochten
springers met een tucktab
rig WEL met
freeflysprongen meedoen in
tegenstelling tot springers
met een rig
met velcro sluitingen.
MAGNETEN
Het
is
niet alleen moeilijk om
perfecte tucktabs te
ontwerpen, ze kunnen
ook nog eens breken. Reden
genoeg om door te gaan met
de zoektocht
naar een perfecte
oplossing. Een jaar of 6
geleden kwamen de eerste
ontwerpen met magneten
verwerkt in sluitingen op
de skydive markt.
Ook bij magneten zien we
veel verschillen.
Verschillen in kwaliteit.
Sterkte, “kleefkracht”
en/of hoe slim het
verwerkt wordt.
VELCRO
VERSUS
MAGNETEN
Terug
naar
velcro: ogenschijnlijk
lijkt de werking van
velcro en magneten
heel veel op elkaar.
Toch is er een wezenlijk
verschil in de werking
van die twee. De
hechtende werking van
velcro is gericht op
“schuiven” en niet op
“afpellen”. Probeer 2
stukken velcro
maar eens ten opzichte
van elkaar te
verschuiven: dat is
bijna
onmogelijk.
En
magneten
werken precies andersom.
De grootste hechting van
2 magneten
is recht op elkaar.
Alleen als je ze
verschuift kun je ze
loskrijgen.
Overigens: hoe meer stof
er zit tussen de
magneten hoe minder
sterk
hun hechtende kracht zal
zijn.
En...tussen
haakjes:
risercovers werken op
“afpellen”!
WAAROM
TOCH
MAGNETEN?
Ten
eerste
is het een
onderhoudsvrije
oplossing voor het
probleem met de
niet-werkende tucktabs(tenzij
een magneet breekt
natuurlijk) En ten
tweede is het
makkelijker om te
ontwerpen en te
bouwen. Daarnaast
beschadigen magneten de
stof niet als je ze
onbeschermd laat en dat
kan je dan weer vanvelcro niet
zeggen.
VELCRO-
NABRANDER
Velcro
is dus uit en het zou
ook nog eens
“gevaarlijk” zijn...
Maar
weet je dat het meest
moderne
“Free-Fly-Vriendelijke”
rig toch
ongeveer 1 meter
velcro bevat? Kijk
maar eens mee: de
reserve en de
cutaway handle worden
aan het harnas
bevestigd met velcro.
De freebag
wordt gesloten met
velcro, de reserve
toggles zitten op
velcro en de
RSL is op de yoke
bevestigd met velcro.
Dus... als velcro echt
zo
“gevaarlijk” is,
waarom wordt het dan
gebruikt op het
levensreddende deel
van je materiaal?
CONCLUSIE
Dat
velcro een rig
gevaarlijk maakt, is
een mythe.
Ik
zelf spring liever
met een rig waarop
goed onderhouden
velcro zit dan
bijvoorbeeld met een
rig met tucktabs die
niet goed passen of
magneten die niet
sterk genoeg zijn.
Maar toch kom je met
een “velcro
rig” bij de
gemiddelde freefly
coach niet omhoog.
Dus wil je graag
freeflyen? koop dan
geen velcro-rig!
Bottomline
is: Heb je een ouder
rig met velcro? zorg
er dan voor dat je
het goed
onderhouden is. Dan
kan je er nog heel
veel plezier van
hebben!
Deyan
Bakardzhiev, masterrigger
@
theparachutecase.nl,
i.s.m. Trees van
Mierlo
mei 2013