IS MIJN RIG FREEFLY
VRIENDELIJK?
|
|
IS
MY RIG FREEFLY FRIENDLY?
|
foto: niklas Daniel
|
|
foto Javier Ortiz
|
Freefly
- in al haar vormen - stelt hoge eisen
aan je materiaal omdat je hogere
snelheden bereikt en de relatieve wind
van alle kanten je rig bereikt
Maar waar let
je nu specifiek op?. |
|
|
|
|
|
1. Alle sluitflappen moeten
onder alle omstandigheden
tijdens de vrijeval
(behalve bij de opening natuurlijk;)
dicht blijven zitten
|
|
|
|
|
|
|
|
2. De bridle
van de mainpilotchute
moet op z'n plaats
blijven zitten
|
|
|
|
3. De main-
pilot- chute
moet in de BOC
(bottom of container)
pocket
blijven zitten
|
|
|
Hoe weet je nu of
dit bij het setje waar jij mee gaat
springen ook inderdaad het geval is?
Het is vervelend om te zeggen : dat
weet je nooit zeker! Waarom?
|
|
|
...Je
kan het beste, nieuwste, duurste,
mooiste en meest freefly-vriendelijke
rig van de hele wereld hebben maar ... |
|
|
... als de pilot
chute niet goed gevouwen is
of niet goed in de pocket is gedaan
kan het toch gebeuren dat hij er
voortijdig uitfloept... |
|
|
...als de
maincontainer gesloten is
met een loop die te lang is
kunnen de sluitflaps toch opengaan... |
|
|
... als de main
risers te strak in het rig gevouwen
zijn
kunnen de risercovers niet goed
sluiten... |
|
|
...En zo kan het
technisch mooiste rig
door een menselijke "fout"
veranderen in een
freefly-onvriendelijk rig... |
|
|
|
|
|
|
|
|
TIPS
& TRICKS
|
Er zijn nog veel
meer dingen waar je zelf op kunt
letten. Hier zijn , speciaal voor
jou, GRATIS: 25 materiaal tips &
tricks
|
|
There is a lot you
can look for yourself.
Here are, specially for you,
FREE OF CHARGE: 25 gear tips &
tricks
|
|
|
|
|
|
Als je bij het
vouwen je
main toggles terugvouwt,
blijven ze bij de opening
lekker open staan
When packing your main
try folding
your main toggles this way, it might be easier
to grab them.
|
|
|
|
Steek
een stuurtoggle NOOIT
door het geleide ringetje heen. Het
geleide ringetje is alleen voor je
stuurlijn bedoeld!
Never route the top of
the toggle through the guide ring.
This ring is only meant to guide
your steeringlines!
|
|
|
|
|
|
|
|
Als je metalen
connector links
aan je lijnen hebt
zorg er dan voor dat de slidergrommets
je lijnen niet kunnen vernielen:
laat er plastic of stoffen
"bumpers" opzetten
Metal connector links might damage
the metal grommets of your slider.
Damaged metal grommets on the slider
might damage your lines. Metal
connector links can be covered with
"bumpers" ( plastic, silicone
or cloth)
|
|
|
|
De
tunnels van de collapsible slider
gaan vaak
aan de bovenkant kapot,
vraag een briefing
hoe ze het beste kunt gebruiken
|
|
|
|
|
|
|
|
Een goede gearcheck
is het halve werk.
En je leert je eigen rig goed kennen |
|
|
|
Wacht niet met het
vervangen
van je mainloop
totdat hij knapt. |
|
|
|
|
|
|
|
Een pilotchute met
kill line
moet je altijd (goed) cocken.
In het venster van je bridle
zie je een gekleurd deel
(groen of blauw) van de inner (lijn)
verschijnen.
EEN fabrikant
gebruikt rood
om aan te geven
dat de pilotchute NIET gecocked is.
De rest laat de lijn gewoon wit.
Dus als je wit of rood ziet bij de
gearcheck dan ga je er niet mee
omhoog! |
|
|
|
Oefenen met vouwen
maar geen parachute voorhanden?
Kijk op het blog van Performance
Designs, de fabrikant van de Sabre 1
en 2, lightning, Stiletto, navigator,
Silhouette, Spectre, Katana, Velocity,
Peregrine en meer...
In de nieuwsbrief
van onze website
staat een link |
|
|
|
|
|
|
|
Slim om meteen aan
te leren:
na de landing je stuurtoggles
vastzetten,
je lijnen daisy chainen en vooral
daarna
je bag en pilot niet vergeten op te
tillen
als je wegloopt. |
|
|
|
Soms is je setje ZO
vies
of zit het onder het zand (dat
schuurt)
dat het raadzaam is om het te wassen.
Laat zoiets altijd door je
rigger doen! |
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik de juiste
elastieken voor je lijnen: dunne
lijnen = kleine elastieken. En bij
voorkeur allemaal dezelfde elastieken
gebruiken |
|
|
|
Heb je soft links
en geen bescherming? Hou dan de
bovenkant van je risers strak in de
gaten. Zodra je kleine pluisjes gaat
zien: meteen door je rigger laten
beschermen.
Een nieuw paar risers is een grote
uitgave. |
|
|
|
|
|
|
|
Ter bescherming van
je soft links en je risers kan je ook
een "hoedje" rond je soft links laten
zetten. Meestal past er wel een slider
overheen. |
|
|
|
Inspecteer je main
regelmatig. Kijk naar de stiksels, de
stof en de conditie van de lijnen. JIJ
hebt die main elke keer in handen dus
je ziet zelf het snelst of er iets
veranderd is. Bij twijfel vraag je
rigger! |
|
|
|
|
|
|
|
Wil je een langere
borstband dan is het handig om te
weten dat een borstband niet verlengd
kan worden. Hij kan wel vervangen
worden! |
|
|
|
Batterijen, maar
natuurlijk ook de rest van je
materiaal, varen er wel bij als je ze
droog, donker en op kamertemperatuur
bewaard. |
|
|
|
|
|
|
|
Zitten er altijd
veel draaien in je pilotchute?
Misschien zittie wel scheef en
misschien kan je rigger je daar heel
snel mee helpen! |
|
|
|
Zonlicht of tewel
UV stralen
zijn de grootste boosdoener
als je praat over desintegratie van de
stof
van je parachute |
|
|
|
|
|
|
|
Als je parachute
erg nat is geweest heb je kans dat
tijdens het drogen de stof anders
krimpt dan het tape dat erin genaaid
is. Hierdoor kunnen de
vliegkarakteristieken van je canopy
veranderen. |
|
|
|
Om te voorkomen dat
je risercovers snel opengaan is het
beter om je risers
niet te strak in de container te
routen |
|
|
|
|
|
|
|
Geen Freefly
elastiek tussen je beenbanden? Laat je
rigger even 2 lusjes met een stuk
elastiek op de beenbanden naaien. |
|
|
|
Geen speciaal
freefly-elastiek tussen je beenbanden
en snel een tijdelijke
( niet langer dan 1 dag) oplossing
nodig? Gebruik 3 grote gewone
elastieken en knoop die aan elkaar |
|
|
|
|
|
|
|
vervang elastieken
bijtijds =
niet alleen als ze kapot zijn
maar ook als ze teveel uitgerekt zijn. |
|
|
|
vlekkie in je chute
wegwerken: niet wrijven, geen
agressieve of oplosmiddelen gebruiken.
Vraag je rigger om advies. |
|
|
|
|
|
|
|
Gaatje in je chute?
Laat het even aan je rigger zien om te
beoordelen of je ermee door kan
springen of niet. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ARTIKEL IN DE
NEDERLANDSE SPORT PARACHUTIST- FEB
2013
|
|
ARTICLE IN THE DUTCH
SPORT PARACHUTIST MAGAZINE 02-2013
|
DE MYTHE:
SMILIE PIN
|
|
THE SMILIE MYTH
|
written by
Deyan Bakardzhiev
masterrigger@theParachuteCase.nl -
i.s.m. Trees van Mierlo |
|
|
Tijdens de
zomermaanden van de laatste
paar jaar hielden we in de
shop van The Parachute Case de
zogenaamde “gearcheck battle”. Wij hingen wekelijks
een ander rig op waarin we een
aantal veel voorkomende fouten
verwerkten.
De spelregels zijn simpel: vind de
fouten in deze set waarin je
medespringer op het punt staat mee
omhoog te gaan. Schrijf ze op en als
je ze allemaal vind, kan je een
prijsje winnen (maar eigenlijk gaat
het natuurlijk om de EER). |
During
the Dutch summermonths in the last few
years we held a so caleld "gearcheck
battle" in the shop of The Parachute
Case. Objective: make skydivers aware of
their gear. Every week we hang another
rig in which we did hide a few common
made "mistakes". The rules of the game
are easy: find the mistakes in this rig
of your buddy who is ready to go
skydiving. Write them down and when you
found them all you can win a small price
(but of course it's all about honour )
|
|
|
|
|
|
Wat we merken is dat bij
de antwoorden van veel springers,
onafhankelijk van hun ervaringsniveau,
één fout hardnekkig terugkomt: “de pin
is geen smiley” staat er als een van
de opgemerkte fouten die wij zouden
hebben ingebouwd. In gesprek hierover
kan echter niemand precies vertellen
waarom dat een fout is. Het is gewoon
zo. Ooit verteld in de opleiding of
door iemand die ze leert vouwen.
|
|
|
|
Omdat wij hier zo onze
eigen gedachten over hebben, deden
we een onderzoekje om er achter te
komen of de “smiley” sluitpin
werkelijk zo essentieel is:
Toen de
eerste gebogen pin rond 1980 op de
markt kwam hadden de bestaande rigs
alleen een pin- cover. Een stukje
parapack of cordura dat gesloten werd
met klittenband |
|
|
. |
|
|
|
|
In die tijd werden
meestal kleine Cessna's voor het
springen gebruikt. Niet alles zo
mooi weg- en afgewerkt in de kist
als tegenwoordig en het was echt
krap met een stuk of 4 springers
compleet met materiaal. Als je je
bewoog kon er van alles misgaan.
Je kan je misschien wel
voorstellen dat als je je in een
krappe ruimte met je rig naar
beneden beweegt om te gaan zitten,
waarbij je tegelijkertijd strak
tegen iets aanzit, dat zowel de
beweging als de druk (het rig wordt
samengeperst en er komt ruimte op de
loop) de pin er makkelijk uit laten
schuiven.
Men ontdekte dat de
oriëntatie van de pin (smiley) heel
veel narigheid kon voorkomen en zo
werd deze check een extra
veiligheids- check. Instructeurs
vertelden het hun leerlingen en deze
leerlingen werden instructeur en
vertelden het zelfde verhaal ook aan
hun leerlingen. En dat doen we nog
steeds.
|
|
|
|
Maar nu is het
2013...
We zijn 30 jaar verder.
De rigs van tegenwoordig hebben geen
“pin covers” meer maar “pin
protectors”. Geen lapje stof met een
stukje klittenband maar
een verstevigde extra flap die van
onder naar boven ingestoken wordt
of die van boven naar
onder helemaal om de pin heen
gevouwen wordt
Het maakt dus niet meer
uit hoe de sluitpin van je main
georiënteerd is
|
|
But now it is the
year 2013...
It's been 30 years. The rigs nowadays
don't have 'pin covers' : they are pin
protectors. No piece of cloth with a bit
of velcro but a padded protector flap
from up to down or the other way around
totally enclsing the main pin . It
doesnot matter anymore how the pin is
orientated as long as it is far
enough through the loop.
|
.
|
|
|
Om het verhaal af te
maken hebben we drie rigontwerpers en
fabrikanten om hun mening over de
positie van de sluitpin gevraagd en
dit is wat zij erover te zeggen
hebben: |
|
To end the story we
asked 3 rig designers their opinion on
the positioning of the main closing pin.
And this is their answer:
|
|
|
|
JOHN
SHERMAN
John is de
eigenaar van Parachute Laboratories
inc en ontwerper van de Racer harnas
container systemen. Hij begon met
het bouwen van rigs in 1969 (lang
voordat velen van ons geboren waren)
John
Sherman is the owner of Parachutes
Laboratories inc. en designer of the
Racer harness container system. He
started building rigs in 1969 ( long
before most of us were even born)
|
|
“I can
only speak for Racers and I can
see no reason for the pin to be
one way or another.”
|
|
|
|
“Thanks
for
the inquiry and taking the
time to get it straight from
the manufacturer. I agree with
you that at least for our
rigs, it does not seem to
matter which way the pin
orientation is. We're working
on the new Curv Manual and we
find individuals positioning
it every which way and so far
we have not identified any
problems.” |
|
ANDY REID
Sandy is de eigenaar
van Rigging Innovations en ontwerper
van de Talon, Genera en VooDoo
harnas container systemen. Hij bouwt
rigs sinds 1985.
Sandy
is the owner of Rigging Innovations
and the designer of the Talon,
Genera and Voodoo harness container
systems. He builds rigs since 1985.
|
|
|
|
KELLY FARRINGTON
*kelly is derde
van rechts
Kelly is de eigenaar
van Velocity Sports Equipment en de
ontwerper van het Infinity harnas
container systeem. Hij heeft het rig
ontworpen waarmee Felix Baumgartner
zijn supersonische sprong gemaakt
heeft.
Kelly (third from the right)
is the owner of Velocity Sports
Equipment
and the designer of the
Infinity harness container system.
He designed and build the rig for
the
supersonic space jump
of Felix Baumgartner.
|
|
“Honestly, I think it
comes down to jumper preference. I
think most modern pin cover
systems make pin orientation a
personal preference rather than an
actual safety issue. Care should
be taken, however, to make sure
there is plenty of slack in the
bridle between the closing pin and
where the bridle enters the main
container. This can reduce the
possibility of the pin puncturing
the bridle and causing a pilot
chute in tow malfunction.”
|
CONCLUSIE:
Deze
materiaal myth is busted. Maar
daarvoor in de plaats komen een
heleboel andere hedendaagse
veiligheids- checks waar wij jou
graag van op de hoogte brengen! Laat
jij je deze zomer door ons uitdagen?
CONCLUSION:
We busted this gear myth.
But instead
of this one we have a
lot of new and other nowadays-
safety- checks to mind. Let us
inspire you!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ARTIKEL
IN DE NEDERLANDSE SPORT
PARACHUTIST- MAY 2013 |
|
ARTICLE
IN THE DUTCH SPORT PARACHUTIST
MAGAZINE 05-2013 |
DE
MYTHE: VELCRO IS GEVAARLIJK!
|
|
THE VELCRO MYTH
|
written
by Deyan
Bakardzhiev,
masterrigger@The
Parachute Case
i.s.m. Trees
van Mierlo
|
Hoe
vaak heb jij wel niet gehoord
dat je met een rig met
velcro*- covers niet kan
freeflyen?
Meestal wordt er dan aan
toegevoegd “dat is een
levensgevaarlijk rig”...
Elke
keer als ik iemand dat hoor
zeggen moet ik even tot 10
tellen, daarna tot 50 en
vervolgens moet ik met een
biertje mijn hoofdpijn
wegspoelen ;)
Laat
me –voordat ik je uitleg
waarom ik moeite heb met deze
ongefundeerde uitspraken-
eerst eens iets over de
voorgeschiedenis van de
techniek van de diverse
sluitflappen op rigs
vertellen.
Waarom
zijn de ontwerpers en
fabrikanten van
harnas/container systemen*
(kortweg “rigs” of “setjes”
genoemd) overgegaan van velcro
sluitingen naar tucktabs en
vervolgens van tucktabs naar
magnetic keepers?
|
|
|
KLITTENBAND
|
|
VELCRO
|
De
allereerste rigs werden
gesloten met drukkers of
haakjes en ogen, maar toen
eind jaren 50 het klittenband
ontdekt was en voor steeds
meer doeleinden werd
aangewend, is men ook in de
parachute industrie bij de
productie van rigs steeds meer
velcro gaan gebruiken. Eind
80-er begin 90-er jaren van de
vorige eeuw konden steeds meer
dropzones zich een turbine
vliegtuig veroorloven. Hoe
sneller de vliegtuigen, hoe
meer sprongen mensen kunnen
maken per dag, per weekend en
dus ook tussen twee keuringen
in. Met het verhogen van het
aantal sprongen tussen de twee
inspectie-en-repack-cycli nam
de slijtage van het materiaal
toe.
|
|
|
Dit
veranderde gedrag en
intensievere gebruik stelde
hogere eisen aan het
materiaal. En dan gaat men op
zoek naar vernieuwing
c.q.verbetering.
Velcro
staat bekend om het
vermogen om onderdelen
zoals riser-covers en
sluitflappen bij elkaar te
houden. Velcro behoudt
haar goede “plak” conditie
ongeveer 100-150 sprongen.
Daarna holt de kwaliteit
die je nodig hebt, hard
achteruit en is het al
snel niet meer goed genoeg
om er veilig mee te
vliegen.
Met
de snellere vliegtuigen
waren springers in staat
om veel meer dan 100
sprongen tussen de repacks
te maken. In die
tussentijd werd meestal
het versleten velcro ook
niet vervangen. Met alle
gevolgen plus “indianen”
verhalen van dien.
|
|
|
NADELEN KLITTENBAND
|
|
DISADVANTAGES OF
VELCRO
|
|
|
Velcro
heeft overigens meer
nadelen: het beschadigt
makkelijk alle zachte
materialen waar het mee
in aanraking komt zoals
de risers van de main en
de reserve, en het
stretch gedeelte van je
jumpsuit. Het heeft de
neiging om haar, vuil en
stof te verzamelen. En
Velcro werkt ook niet
goed meer als het nat of
koud is.
|
TUCKTABS
|
|
TUCKTABS |
Al
met al reden genoeg voor
fabrikanten om naar
mogelijke alternatieven
te zoeken. Zo werden de
tucktabs geboren. Bij
tucktabs wordt gebruik
gemaakt van extra stof
met een versteviging
ertussen en die extra
stof moet ergens tussen
gestopt worden. De
tucktabs op de
risercovers en de
sluiting van de
containers ondervangen
de meest voorkomende
klittenband problemen:
er is geen onderhoud
nodig (tenzij ze
breken). Ze beschadigen
de risers en de kleding
niet en het maakt niet
uit of je in Siberië
tijdens de winter of in
Suriname in de vochtige
zomer springt: zij
blijven hun werking
houden. |
|
|
|
|
Wat
aardig is om te
weten is dat toen de
eerste freefly
sprongen gemaakt
werden dat de mensen
toen sprongen met
rigs met velcro op
alle sluitflappen.
Er was toen gewoon
niets anders. Kijk
maar eens goed naar
oude foto’s van 3D
RW* sprongen, die
staan vol met
“velcro-rigs”.
In de
jaren 90 toen
skysurfing trendy
werd, zochten
springers opnieuw de
grenzen met rigs met
klittenband. Valery
Rozov werd
meervoudig
wereldkampioen
skysurf met een
racer met
klittenband
risercovers, en
verrassend genoeg,
heeft hij dat
overleefd.
|
|
|
|
DE
MYTHE IS GEBOREN
Dus
waar komt deze
mythe dan vandaan?
Ik denk dat het
begon met de
(dikwijls
gesponsorde)
skydivers die met
“tucktab-rigs”
sprongen en gewoon
niet beter wisten.
Het is in de
praktijk ook
makkelijker om de
nieuwe tucktab
rigs te promoten
door alle rigs met
velcro te bannen,
dan om al die rigs
te controleren op
de “versheid” van
het velcro.
|
|
|
En
niemand zit te
wachten op horror
stories over
risercovers die
opengaan en
stuurtoggles die in
vrijeval loskomen.
Ook al ligt de
oorzaak niet bij het
materiaal maar bij
het slechte
onderhoud.
|
|
|
|
|
Jammer
is
wel dat niet
elk
tucktab-ontwerp
goed
functioneert.
Eigenlijk zijn
tucktabs
gevoeliger
voor
productie-fouten
dan de
velcro-constructies.
In de de
afgelopen
jaren hebben
we in meerdere
situaties
gezien dat bij
een nieuw
zogenaamd
“FreeFly
vriendelijk”
rig de
risercovers
open gingen.
En toch
mochten
springers met
een tucktab
rig WEL met
freeflysprongen
meedoen in
tegenstelling
tot springers
met een rig
met velcro
sluitingen.
|
MAGNETEN
|
|
MAGNETS
|
Het
is
niet alleen
moeilijk om
perfecte
tucktabs te
ontwerpen, ze
kunnen ook nog
eens breken.
Reden genoeg om
door te gaan met
de zoektocht
naar een
perfecte
oplossing. Een
jaar of 6
geleden kwamen
de eerste
ontwerpen met
magneten
verwerkt in
sluitingen op de
skydive markt.
Ook bij magneten
zien we veel
verschillen.
Verschillen in
kwaliteit.
Sterkte,
“kleefkracht”
en/of hoe slim
het verwerkt
wordt. |
|
|
KLITTENBAND VERSUS
MAGNETEN
|
|
VELCRO VS MAGNETS
|
750 |
|
Terug
naar
velcro:
ogenschijnlijk
lijkt de
werking van
velcro en
magneten heel
veel op
elkaar. Toch
is er een
wezenlijk
verschil in de
werking van
die twee. De
hechtende
werking van
velcro is
gericht op
“schuiven” en
niet op
“afpellen”.
Probeer 2
stukken velcro
maar eens ten
opzichte van
elkaar te
verschuiven:
dat is bijna
onmogelijk.
En
magneten
werken precies
andersom. De
grootste
hechting van 2
magneten is
recht op
elkaar. Alleen
als je ze
verschuift kun
je ze
loskrijgen.
Overigens: hoe
meer stof er
zit tussen de
magneten hoe
minder sterk
hun hechtende
kracht zal
zijn.
En...tussen
haakjes:
risercovers
werken op
“afpellen”!
|
WAAROM
TOCH
MAGNETEN?
Ten
eerste
is het een
onderhoudsvrije
oplossing voor
het probleem
met de
niet-werkende tucktabs(tenzij
een magneet
breekt
natuurlijk) En
ten tweede is
het
makkelijker om
te ontwerpen
en te bouwen.
Daarnaast
beschadigen
magneten de
stof niet als
je ze
onbeschermd
laat en dat
kan je dan
weer vanvelcro niet
zeggen.
|
|
|
|
|
|
VELCRO-
NABRANDER
Velcro
is dus uit en
het zou ook
nog eens
“gevaarlijk”
zijn...
Maar
weet je dat
het meest
moderne
“Free-Fly-Vriendelijke”
rig toch
ongeveer 1
meter velcro
bevat? Kijk
maar eens mee:
de reserve en
de cutaway
handle worden
aan het harnas
bevestigd met
velcro. De
freebag wordt
gesloten met
velcro, de
reserve
toggles zitten
op velcro en
de RSL is op
de yoke
bevestigd met
velcro. Dus...
als velcro
echt zo
“gevaarlijk”
is, waarom
wordt het dan
gebruikt op
het
levensreddende
deel van je
materiaal?
|
|
|
|
|
|
CONCLUSIE
Dat
velcro een rig
gevaarlijk
maakt, is een
mythe.
Ik
zelf spring
liever met een
rig waarop
goed
onderhouden
velcro zit dan
bijvoorbeeld
met een rig
met tucktabs
die niet goed
passen of
magneten die
niet sterk
genoeg zijn.
Maar toch kom
je met een
“velcro rig”
bij de
gemiddelde
freefly coach
niet omhoog.
Dus wil je
graag
freeflyen?
koop dan geen
velcro-rig!
Bottomline
is: Heb je een
ouder rig met
velcro? zorg
er dan voor
dat je het
goed
onderhouden
is. Dan kan je
er nog heel
veel plezier
van hebben
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OK MAAR WAAR BEGIN
IK ZELF?
|
|
OK
FINE BUT WHERE DO I START?
|
Nou
fijn om te weten...
maar hoe begin je er nu zelf ?
1.
Zorg dat je zo snel mogelijk zelf leert
vouwen
2. Blijf altijd nieuwsgierig naar
oude en nieuwe inzichten in de
vouwtechniek
3. Zorg dat je precies weet wat
jouw rig in vrijeval doet (neem
beeldopnames en opmerkingen van anderen
serieus)
4. Let op de details!
5. Overleg bij materiaal technische
vragen met je rigger |
|
|